Tips Mencantikkan Blog


Assalamualaikum, holla! :P

Haritu kan, ada sorang kawan fiqa tanya macam mana nak cantikkan blog. Okay tips ni tak tau lah berguna ke tak tapi I'll try my best lah untuk bagi tips kat korang especially akak Saya Rhockers ( sorry fiqa tak tau nama awak apa, so just ambil nama awak kat FB je. Boleh kann? ) Okay tanpa membuang masa, jom kita mulakan! \dengan suara yang sangat bersemangat/ :P

Pemilihan Header
Pemilihan header ni sangat lah penting ye my friend. Sebab first sekali, bila orang masuk blog kita orang akan tengok header kita. Jadi bila header yang tak berapa nak cantik, orang akan kata "dia ni tak kreatif langsung" Sedikit sebanyak hilang minat orang tu nak baca blog kita.

Pemilihan Background/Template
Hal yang ni pun penting jugak HEHE. Kalau nak pilih background tuu, pilih lah warna yang soft-soft .. Baru sejuk mata memandang, ye tak ?? Jangan lah pulak pilih warna hot pink ke, hitam terang ke ... Okay? Kalau nak pilih template pulak .. Pilih yang kemas, teratur widget-widget yang ada. Baru syiok orang nak tengok blog kita. Kan?

Pemilihan Font
Kalau pilih font, pilih la font yang kemas, cantik .. Contoh ; Arial, Trebuchet .. Janganlah ambil yang fancy2 ehh. Sebab, sesetengah font yang fancy2 tuu, menyukarkan orang nak baca. Kan? Berangkai-rangkai lah bulat-bulat lah.. segala jenis ada! Tapi yang paling baik adalah Trebuchet. Lagi satu, saiz font. Saiz font tu janganlah terlalu besar atau kecik . Yang ni pun akan menyukarkan orang untuk baca entry kita. Last sekali, warna font. Kalau boleh, ambil warna hitam. Ataupun warna yang gelap. Kalau warna yang cair2 tuh .. Haa, faham2 je lah ye. Susah nak baca! Bila orang susah nak baca, orang akan hilang minat untuk tengok blog kita lagi.

 Okay, selesai sudah tips2 yang diharapkan berguna untuk korang ... Eh, fiqa nak tanya ni, korang faham ke tak apa yang fiqa membebel nih? Kalau ada apa-apa soalan.. komen eh? Okay byebye~

Sekian,
Assalamualaikum.

2 comments:

  1. mekaseh..pasal name tu its okay=)

    ReplyDelete
  2. satu lagi,,ajar le cemane awak choose blogskin yang sesuai ddan juge cara download dan letak kat blog..

    ReplyDelete