Bulan Ramadhan - Jangan Membazir!

Assalamualaikum =)

Tengok tajuk je macam aku ni sedang membangkang tajuk yang tengah di-debate-kan. Okay let's straight to the titik, masa bulan puasa ni, mewah betul kita yang digelar penduduk tetap Malaysia ni kan? Ye lah, masa pukul 5+ tu haa dah mula lah sarung tudung la apa lah sebab nak gi Bazaar. Katanya tak nak tambah dosa kalau buka aurat dekat bazaar tu ada pulak lelaki bukan muhrim tengok aurat. Hei ko engat bulan pose je tutup aughat?

Haa kan dah kena... 

Dekat bazaar tu, nak beli makanan sebanyak-banyak yang boleh. Itu semua nafsu kita. Maklumlah, perut sedang kosong lah katakan. Apa yang halal je terus beli. Tapi, terfikirkah kita, rakyat-rakyat di negara-negara miskin di luar sana? Yang beragama Islam, tetap juga berpuasa. Ikut suruhan Allah SWT. Walaupun mereka tahu, mungkin diorang tak bersahur dan berbuka puasa? Lihatlah, betapa teguhnya iman diorang.

Buka puasa. Ready dah duduk dekat meja makan. Air kosong air ribena 'class kau!' pun ada dok terhidang depan mata. Azan dekat TV3 tu dah berkumandang. Bila lagi azan di rumah kita ni? Monolog kita di dalam hati. Allahu akbar.. allah akbar.. Kita pun bersorak gembira sambil tangan menadah tangan untuk membaca doa berbuka puasa, tanpa kita mengucap 'Alhamdulillah' tanda kita bersyukur kita masih sempat berbuka puasa. Kurma 3 biji, air kosong secawan manakala air ribena pula dua cawan. Katanya memberi kecergasan masa terawikh nanti...

Namun, tak sampai 3 jenis makanan yg kita makan, dah rasa kenyang. Banyak pula yang tak habis ni. Lalu, kita pun membuangnya di dalam tong sampah yang sangat beruntung sebab dapat makanan free. Masa kita buang tu, pernah tak kita fikir akan adanya keadaan macam ni dekat luar sana :


Kesian diorang. Kan? 

Renung-renungkan, dan selamat berfikir! 

No comments:

Post a Comment